Thursday, July 21, 2011

persiapan untuk Ramadhan

salam.... bagaimana persiapan sahabat dalam menghadapi ramadhan yg bakal menjelma dalam beberapa hari lagi? adakah kita berasa gembira untuk menyambut ramadhan al-mubarak yg penuh dgn keberkatan? bagaimana pengisian yang bakal diisi sepanjang bulan ramadhan?

di sini saya nak berkongsi sedikit persiapan yang boleh kita buat sebelum menghadapi bulan Ramadhan:

1. persiapkan diri dengan ilmu
setiap amal ibadat kita memerlukan ilmu bukan sekadar ikut-ikutan sahaja. mari kita muhasabah diri balik, masih ingatkah kita atau kita tahu apa rukun puasa, syarat wajib dan sah puasa? sepatutnya persoalan ini boleh dijawab dengan baik kerana setiap kali bulan Ramadhan kita akan berpuasa selama sebulan. kalau persoalan ini masih belum terjawab dgn baik, adakah cukup ilmu kita untuk menghadapi Ramadhan ini?

2. penyucian diri
sebelum kita memasuki bulan Ramadhan, hendaklah kita memastikan diri kita ini bersih dari dosa dan perkara yang boleh mendapat kemurkaan Allah, barulah amalan kita diterima oleh tuhan. penyucian ini boleh dilakukan dengan banyakkan bertaubat kepada Allah. menurut imam al-ghazali, pembersihan dan penyucian diri ada 4 peringkat: peringkat yang paling bawah adalah kita bersih diri dan pakaian kita dari kekotoran dan najis. tahap kedua adalah pembersihan diri kita dari dosa kecil dan dosa besar. tahap ketiga adalah pembersihan daripada sifat mazmumah kpd sifat mahmudah. dan tahap yang terakhir adalah tiada sesuatu didalam hati kecuali Allah.

3. sekirannya kita berada di waktu pagi jangan bertangguh melakukan sesuatu ke waktu petang..
ini bermaksud kita jangan bertangguh dalam melakukan kebaikan. hal ini kerana, kita tidak tahu sama ada kita sempat untuk beribadat dalam bulan Ramadhan ini dan bertemu Ramadhan akan datang atau kita tidak sempat kerana ajal kita telah sampai..

oleh itu wahai sahabat, mari kita renung sejenak sama ada persiapan kita sudah cukup untuk kita hadapi Bulan Ramadhan yang bakal menjelma ini...

No comments:

Post a Comment