Wednesday, July 20, 2011

dalam rokok ada arak?


salam... saya ingin coretkan sedikit infomasi yang mungkin kita tidak tahu tentang sebab utama pengharaman rokok. seperti yang kita sedia maklum, rokok sering dikaitkan pengharaman disebabkan tentang kesan bahayanya terhadap kesihatan manusia dan juga terdapat kandungan berbahaya dalam sebatang rokok, tetapi itu tidak mahu saya bincangkan dalam artikel saya kali ni.....

seperti yang kita sedia maklum rokok dibungkus menggunakan sehelai daun tembakau, secara logiknya sehelai daun akan layu dalam masa beberapi ari sahaja. tetapi daun tembakau yang terdapat di pasaran sekarang mampu bertahan sehingga bertahun-tahun dan pastinya daun itu memmerlukan satu cara yang mampu memberi ketahanan kepada daun tersebut. dan cara digunakan ialah merendam daun tersebut dengan menggunakan arak.

menurut kajian persatuan pengguna pulau pinang (CAP), sebatang merokok memerlukan segelas arak untuk direndam untuk memastikan ketahanan rokok tersebut. rokok tersebut berbeza dari segi mahal dan murah adalah disebabkan perbezaan arak yang digunakan dalam proses perendaman. sekiranya arak mahal digunakan, maka harga tersebut menjadi mahal.

dalam al-quran terdapat pengharaman arak;
"Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya." (Surah Al-Maa’idah : ayat 90) [1]
Dalil Hadis haram minum arak

Hadis Ibnu Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
“ Setiap minuman yang memabukkan adalah arak dan setiap yang memabukkan adalah haram. Sesiapa yang meminum arak di dunia lalu meninggal dunia dalam keadaan dia masih tetap meminumnya dan tidak bertaubat, maka dia tidak akan dapat meminumnya di Akhirat kelak (di Syurga)." (Nombor Hadis Dalam Kitab Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 3733) [2] ”
Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
“ "Apa yang memabukkan dalam jumlah yang banyak, adalah diharamkan walau dalam jumlah yang sedikit." (Kitab Sunan Ibnu Majah Jilid 3, Kitab memabukkan , Bab 30, hadis No. 3392)
Oleh itu tidak ada alasan untuk meminum arak walaupun seteguk ataupun setitik.

salah satu fakta menarik yang saya ingin kongsikan tentang daun tembakau, kerajaan kelantan telah membuat uji kaji dengan memberi daun tembakau untuk dimakan oleh kambing dan didapati kambing itu tidak memakan daun tersebut.

oleh itu, mari kita renung sejenak, bagaimana kita melakukan ibadat sekiranya didalam badan kita terdapat sumber yang haram? adakah amalan kita diterima tuhan? cara yang terbaik adalah berhentilah merokok, bukan setakat dapat menjauhkan diri dari benda haram tetapi juga dapat menjamin kesihatan diri sendiri dan msyarakat sekeliling...

2 comments:

  1. please provide pitcure to strenghtening the statement...

    ReplyDelete