Friday, June 17, 2011

umat islam mengikuti langkah yahudi dan nasrani..

sekadar perkongsian dari kuliah asar kat tmpt saya tentang hadis kelima dari peristiwa akhir zaman...

Daripada Abu Sa'id Al Khudri r.aa berkata: bahawasanya Rasulullah saw bersabda : " kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". sahabat bertanya " ya Rasulullah! apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?" Nabi saw menjawab, " siapa lagi kalau bukan mereka".

(hadis riwayat Muslim)

hadis menceritakan bagaimana umat Islam akhir zaman atau lebih sinonim dengan masyarakat kita pada hari ini mengikuti jejak langkah ataupun 'cara hidup' orang-orang yahudi dan nasrani, dari urusan kecil hinggalah perkara-perkara yang tidak munasabah.

jika kita lihat hadis ini ada menyebut tentang lubang biawak, lubang biawak seperti yang kita sediamaklum adalah satu tempat yang kotor dan sempit dan agak mustahil bagi kita sebagai manusia untuk memasuki..Lubang biawak yang disebutkan dalam hadis ini adalah bersifat kinayah atau kiasan yang bermaksud umat Islam akan mengikuti orang2 yahudi dan Nasrani dalam perkara-perkara yang tidak masuk akal atau tidak munasabah..

banyak cara hidup yahudi dan nasrani telah mempengaruhi kehidupan umat islam pada masa kini, antaranya ialah cara beragama, cara berpakaian dan penampilan dan percakapan...

cuba kita lihat cara orang nasrani beragama, apabila mereka mendapat cahaya mata, mereka akan membawa bayi mereka ke gereja untuk dimandikan atau direnjis dengan air jampian berserta minyak zaiton kerana mereka mempercayai bayi dilahirkan membawa dosa yang telah dilakukan oleh nabi adam dahulu, dan dosa itu tertanggung oleh bayi yang baru lahir. kemudian apabila bayi itu dewasa, mereka tidak pernah dipersoalkan bila mereka tidak hadir ke gereja dan tidak tahu membaca bible. kemudian mereka akan datang kembali ke gereja apabila mereka ingin berkahwin. dan selepas itu mereka tidak dipersolkan sekiranya tidak hadir ke gereja. dan kali terakhir mereka datang ke gereja adalah pada hari kematian. secara kita tidak sedar, cara beragama orang Nasrani telah menular kpd umat Islam kita pada hari ini. mereka akan berjumpa para ustaz ketika hendak bertahnik sewaktu bayi baru dilahirkan. kemudian mereka akan pergi ke masjid sewaktu bernikah dan kali terakhir ketika solat jenazah. selain itu, mereka tidak pernah atau jarang hendak berkunjung ke masjid dan berjumpa dengan ustaz.

dr sudut pemakaian, kebnyakan wanita bertudung tapi memakai pakaian yg ketat dan tidak menurut syariah.. benarlah hadis Rasulullah yang menyebut wanita pada akhir zaman berpakaian tp bertelanjang.dan sesetengah gaya tudung pula seperti bonggol unta. selain itu, pemakaian lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki

dan dari sudut percakapan pula,kita lebih gemar menggunakan perkataan "hi" dan " bye' dalam satu2 percakapan dari apa yg telah menjadi sunnah baginda seperti " assalamualaikum" yang juga merupakan doa..

ni je yg dapat saya coretkan untuk kali ni... saya akhiri dgn dua rangkap syair...

langkah yahudi jangan dituruti
jalan nasrani jangan diikuti
kenapa kita mesti melutut
kepada bangsa bersifat taghut.


umat yahudidimurkai tuhan
ilmu dituntut amal ditinggalkan
uamt nasrani sesat di jalan
amal dibuat tanpa pedoman

3 comments: