Tuesday, September 21, 2010

pengenalan tentang guasa



Pengenalan guasa

Guasa merupakan salah satu rawatan alternatif di asia tenggara yang terkenal dalam kalangan penduduk Asia, imigran dari Asia, pengamal akupuntur dan pengamal perubatan tradisional di Asia Timur di seluruh dunia secara amnya dan dalam kalangan masyarakat cina khususnya. Pada masa kini, kaedah terapi urut guasa tradisional ini boleh dikatakan sebagai salah satu terapi tradisional alternatif yang terbaik sekali, kerana ianya tanpa sebarang kesan sampingan yang buruk. Hal ini kerana rawatan moden membawa lebih banyak implikasi buruk dan keracunan kepada kesihatan tubuh badan yang tidak dapat dinafikan lagi oleh pakar perubatan.

Mengikut penyelidikan dan perangkaan , kebanyakan penyakit kadangkala tidak dapat disembuhi oleh ubat-ubatan moden, sebaliknya ubat-ubatan ini boleh meracuni tubuh badan pesakit secara senyap dan tanpa diketahui. Hal ini kerana penyakit ini seolah-olah telah sembuh tetapi hakikatnya kesan sampingan yang terdapat pada ubat-ubatan ini tidak dapat disingkirkan dari tubuh badan pesakit.

Mengikut satu statistik yang dikeluarkan oleh Organisasi Kesihatan Sedunia telah meyatakan 63% adalah penyakit yang boleh dirawatidan disembuhi tanpa sebarang ubat-ubatan. 26% pula perlu bergantung kepada rawatan secara perubatan sahaja dan 11% sahaja yang tidak dapat dirawati atau disembuhi langsung. Oleh itu, pesakit yang mengalami penyakit ringan tidak perlu terburu-buru untuk mendapat rawatan moden atau mengambil ubat-ubatan moden yang mempunyai kesan sampingan.

Kaedah terapi urut guasa ini sangat fleksible kerana boleh dilakukan pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat. Ianya amat mudah, selamat, ringkas dan sangat berkesan. Samada menanggalkan sedikit pakaian atau tanpa menanggalkan pakaian untuk melakukan terapi urut guasa bagi tujuan penjagaan kesihatan sebagai cara pencegahan.

Pada keseluruhannya, keberkesanan kaedah ini adalah berdasarkan dengan kemahiran menggunakan titik refleksi terapi akupuntur dan mengikut terapi kaedah rawatan ini. Jika rawatan guasa ini mengikuti teori dan praktikal kaedah terapi akupuntur yang betul, ini akan menambahkan keberkesanan untuk mencegahi dan menyembuhi sesuatu penyakit yang tidak diingini.



Kesimpulannya,pada ketika konsep penjagaan kesihatan melalui Terapi
Pembentukan Molekul atau Terapi Khasiat dan Terapi Pencegahan yang semakin dititikberatkan,kaedah Urut Guasa Tradisional semula jadi turut memainkan peranan yang penting dalam usaha untuk meningkatkan taraf kesihatan manusia pada masa akan datang.

2 comments:

  1. salam'alaik.serius ke berkesan ni? enti dah cube?

    ReplyDelete