Saturday, February 26, 2011

salah faham masyarakat terhadap air " holy water"



Bila kita menyebut air "holy water" atau kita sebut sebagai air suci mungkin terbayang di fikiran bahawa air ini amat berkuasa dan mampu mengkristiankan orang Islam sehingga tidak mampu mengucapakan dua kalimah syahadat. Adakah ini benar? mari kita selongkarkannya.....
sebelum itu kita lihat definisi air suci ni.

Dalam gereja-gereja Anglikan, Katolik Timur, Katolik Roma, Katolik Kuno, Ortodoks Oriental dan beberapa gereja lainnya, air suci adalah air yang telah disucikan oleh seorang imam atau uskup yang digunakan untuk pembaptisan atau untuk pemberkatan orang, tempat atau benda.
Air suci adalah air yang telah diberkati dan dipisahkan untuk pembaptisan. Air ini juga digunakan sebagai unsur sakramen. Air suci ditampung di dalam kolam atau bak tempat baptis gereja yang biasanya terletak baik di jalan masuk bangunan gereja maupun kadang-kadang di sebuah ruangan atau bangunan terpisah yang bernama baptistery; letaknya di jalan masuk gereja berfungsi untuk mengingatkan kembali akan pentingnya pembaptisan sebagai ritus utama penerimaan seseorang ke dalam iman Kristiani. Wadah yang lebih kecil, disebut stoups, biasanya diletakkan di pintu-pintu masuk gereja. Sebagai sebuah peringatan akan pembaptian, umat Katolik Roma mencelupkan jari mereka ke dalam air suci dan kemudian membuat Tanda Salib dengan jarinya yang masih basah saat berjalan masuk gereja. Upacara liturgi bisa dilaksanakan pada hari-hari Minggu dengan Ritus Pemberkatan dan Pemercikan Air Suci, dimana air suci dipercikkan pada kongregasi (umat yang hadir); prosesi ini disebut aspersion, yang dalam Bahasa Latin berarti memercikkan air. Upacara ini berasal dari abad ke-9. Sebuah aspergill atau aspergillum adalah sebuah kuas atau dedahanan yang digunakan untuk memercikkan air. Sebuah aspersorium adalah tempat yang menampung air suci yang dicelupi dengan aspergillum. Garam bisa dicampurkan ke dalam air "dimana hal tersebut adalah sebuah kebiasaan."

kita mungkin pernah mendengar tentang ada paderi meletakkan air holy ni dalam mineral water kerana air tersebut mampu membuatkan seseorang itu lupa tapi sebenarnya kita silap. air tersebut hanya air biasa yang hanya digunakan oleh penganut kristian dengan mencelup jari sebelum masuk ke dalam gereja. Paderi dan penganut kristian tidak menjadikan air tersebut sebagai minuman, hanya untuk mempercikkan air dalam upacara keagamaan mereka. ini jelas terbukti air ini tidak memberi kesan kepada umat islam dan khabar angin ada yang meletakkan dalam air mineral adalah palsu semata-mata.

sekiranya kita berfikir secara logik, kalau air holy ini mampu mengkritiankan orang Islam, kenapa perlu Amerika syarikat dan konco2nya berperang untuk mengkristian umat islam di Afganistan misalnya. kenapa tidak hanya menghantar paderi untuk mrmbaca jampi di tangki-tangki air di sekitar negara Afganistan.

hal ini penting kerana isu ini boleh menggoyahkan akidah umat islam secara tanpa kita sedari. mari kita selidiki fakta yang kita terima tanpa menerimanya bulat. jadilah umat Islam yang berfikir bukan hanya bertaqlid.

No comments:

Post a Comment