Friday, February 25, 2011

Hebat ciptaan Allah





kalau kita tengok haiwan yang comel, kita boleh tengok kebesaran Allah yang menciptanya....
kekadang mungkin kita terfikir kenapa haiwan ini diciptakan di muka bumi?
sedangkan haiwan ini tiada dosa dan tanggungjawab untuk dipikul seperti manusia.

banyak hikmahnya antaranya untuk membezakan antara manusia dan haiwan kerana manusia dianugerahkan otak berserta akal tapi haiwan hanya otak sahaja. dan haiwan diberi fitrah nafsu kearah hubungan seks semulajadi tetapi tidak kepada manusia kerana manusia dianugerahkan akal untuk mengawal nafsu tersebut.

selain itu juga haiwan diciptakan untuk memberi ketenangan kepada pemiliknya. banyak kajian menunjukan dengan memelihara haiwan kita dapat mengurangkan tekanan. selain itu, dengan kita memelihara kita dapat mengasahkan bakat kepimpinan kita. Ada dalam ceramah yang saya ikuti, ustaz itu ada menyebut tentang haiwan paling degil adalah kambing. oleh itu kalau kita singkap sejarah para rasul, kebanyakan mereka memelihara kambing sebelum dilantik menjadi nabi dan rasul.

selain itu haiwan ini diciptakan supaya kita mengambil nilai positif dari perbuatan mereka. sebagai contoh kita boleh mengambil semangat kerjasama yang ditunjukkan oleh semut dan lebah. selain haiwan ini juga melatih manusia untuk menjadi seorang yang penyayang. dengan tersemainya perasaan ini, maka peperangan atau pergaduhan dapat dielakkan.

sebenarnya terlalu banyak hikmahnya, mungkin ini yang sempat saya coretkan...
dari Hamba yang daif...

No comments:

Post a Comment